Общо показвания

сряда, 20 април 2011 г.

(Πρώτη ⁄ννοια Τρίμορφος) (Триобразната Протенноя)

(Πρώτη ⁄ννοια Τρίμορφος) (Триобразната Протенноя)

Y. Janssens - Le codex XIII de Nag Hammadi. - Le Muséon, 87, Louvain, 1974, стр. 341-413.
G. Schenke - Die dreigestaltige Protennoia (Nag-Hammadi-Codex XIII). Berlin, 1984.

Заема с. 35-50 в кодекс ХІІІ от библиотеката Наг-Хаммади. Загадъчен и комплициран гностически текст за Битието - Въобще. За съжаление не е запазен изцяло - листата са повредени по върха, долу и по края. Г. Шенке възстановява повечето лакуни, упоритата работа води до един добре свързън текст, който е мост към това, което остава неразбрано в йероглифите.
.................................................................................................................................
35. Аз съм Протенноя, Мисъл, пребиваща в Отца, Аз съм Движението, пребиваващо във Всичко, тази, върху което се крепи Всичко, първородната творяща Сила в проявените, тя която съществува преди Всичко, поради което притежава Три Имена, и пребивава в Единство, бидейки Съвършена.
Аз съм Невидима в Мисълта на Невидимия, бидейки (но) открита сред неизмеримо, неизречено. Аз съм недостижима в Недостижимото, участвам във всяко творение. Аз съм живот на моята Епиноя, (Аз) съм тази, която съществува във всяка Сила и във всяко вечно Движение; и в света на Невидимите, и в Архонтите, и в Ангелите, и в Демоните, и във всяка душа, намираща се в Тартара, и във всяка материална субстанция, съществувам в тези, които са сътворени, движа се във всеки и съм във Всички. Аз ходя право и събуждам спящите, - и Аз съм Прозрение, на пребиваващите в сън.
Аз съм Невидима във Всичко, Аз съм този, който прониква в скритите неща, познавам Всичко, което съществува в тях, Аз съм Всичко неизчислимо, Аз съм неизречено, неизмеримо. Аз - ако пожелая - се саморазкривам. Аз съм глава на Всичко, съществувам преди Всичко, пребивавам във всяко едно (нещо).
Аз съм Глас звучащ тихо, при което първоначално Аз съществувам в Мълчание. Аз съм този, в който е всеки Глас.
36. и Глас скрит, който съществува в мен и Мисъл недостижима и неизмерима, в Мълчание неизмеримо. Аз слязох в средата на Преизподнята, Аз разпространих Светлина в тъмнината. Аз съм този, който изля Водата, Аз съм този, който е скрит в Сияещите Води. Аз съм този, който сътвори Всичко, чрез своята Мисъл.
Аз съм този, който е изпълнен с Глас. Благодарение на Мен излезе Гносис, при което Аз съществувам в неизреченото и непознаваемото. Аз съм Възприятие и Познание, тъй като Аз изпращам Глас чрез Мисъл. Аз съм съществуващият Глас, тъй като Аз давам Глас на Всички, и Мен те познават по него, ако в тях съществува семето.
Аз съм Мисъл на Отца, и чрез Мен първоначално се прояви Гласът, който е Познание безкрайно, поради което Аз се явявам Мисъл на Всеки, бидейки съединена с Мисъл непознаваема и недостижима. Аз проявих Себе си във всички тези, който ме познаха, тъй като Аз съм съединена с Всеки в Мисъл скрита и в Глас Възвишен. И това е Глас от Мисъл невидима и неизмерима, пребиваваща в Неизмеримия. Това е Тайнство нeуловимо (произлизащо) от Недостижимия. Това е невидимото за Всички, явяващо се във Всички. Това е Светлина, пребиваваща в Светлина.
Нас единствени ти освободи от видимия свят, при което ние сме спасени благодарение на Човека, скрит в нашето сърце, Мисъл
37. неизречена, неизмерима. И този, който е скрит в нас, отдаде в дан плодовете си на Водата на Живота.
Тогава Синът, съвършен във Всичко, а именно Логосът, възникващ от Гласа, който се проявява във Висините, имащ в Себе си Име, бидейки Светлина, явил безкрайни (неща), и всичко непознаваемо, Той познал, и тези, които е трудно да се изтълкуват, и тези скрити, Той разкрил, и тези, който съществуват в Мълчание заедно с първата Мисъл, Той им проповядвал, и на тези, които пребивават в тъмнина, Той им се явил, и на тези, които пребивават в бездната, Той им явил за Себе си, и на тези, които пребивават в скритите съкровищници, Той им разкрил Тайнства неизречени, и Познание непонятно, Той разтълкувал (това) на всички, които станали деца на Светлината.
Глас, който е възникнал от моята Мисъл, пребиваващ в Три Покоя: Отец, Майка, Син. Глас, който съществува във Възприятието, съдържащ в Себе си Логоса, този, който притежава Слава всякаква, и има Три Мъжества, и три Сили, и три Имена, които пребивават във вид на три четириъгълни помещения в това, което е скрито, в Мълчание неизречено. Този един, който възниква, а именно Логос, Аз го помазах в благост със Славата на Невидимия Дух. Третия също, Аз съм го поставила, него единствен, в Сила вечна над Еоните, Светлина на живите, а именно Бог, който е над Всичко,
38. този, който първоначално прояви Светлината на Еоните, и най-високо пребивава в Светлина славна и Мощ. И Той се утвърдил в своята собствена Светлина, тази, която го обкръжава, която е Окото на Светлината, светеща в Мен, в Слава. Той дал на Еоните - Отца на всички Еони, която съм Аз, Мисъл на Отца, Протенноя, това е Барбело, Слава съвършена и невидима, скрита, неизмерима. Аз съм Образ на Невидимия Дух, и Всичко е получило Образ чрез Мен, и Майка Светлина на този, който тя е сътворила девствен, тази, която се нарича Миротея, утроба непостижима. Глас неуловим и неизмерим. Тогава Съвършеният Син се явил на своите Еоните, тези, който са възникнали чрез Него. Той им се явил, Той им дал Слава и им дал Престол. Той се утвърдил в Слава, тази, с която се е прославил. Те въздали слава на Съвършения Син, Христос, Бог, този, който възниква един, и те му въздали слава, изричайки:
“Той Съществува, Той Съществува, Син Божий, Син Божий, Той Съществува, Еон на Еоните, взиращ се в Еоните, които Той създаде, тъй като ти си ги създал по свое собствено желание. Поради това ние те прославяме: ма мо ооо и он и, Еон на Еоните, Еон, който прслави Себе си!”
Тогава Бог, който бил проявен, им дал Сила, която никои не може да преодолее, и ги поставил на техните места. Първия Еон, той поставил над тях първи - Армидон Нусаний Армозил. Втория - той поставил над втория Еон,
39. Файноний Айний Орояил. Третият - над третия Еон - Мелетеней Лой Давитай. Четвъртия - над четвъртия - Мусаний Амета Илилиф. Тези Еони са създадени от Бог, който е бил проявен, Христос, на тези (Еони) също била въздадена Слава. И Еоните от своя страна въздали Слава. От самото начало те се явили възвишени в помислите си, и всеки Еон издаващ мириади във Велика Светлина, непостижима. И всички те заедно прославяли Съвършения Син, Бог, който бил проявен.
Тогава се проявило Словото (Логосът) от Великото Светило Илилиф, и Той казал: “Аз съм цар! Който принадлежи на Хаоса, и който принадлежи на Преизподнята.” И в този час се явила неговата Светлина, сияеща, имаща в Себе си Епиноя, при което това не било желано от Силите на Силите. В този час се явил Великият Демон, този, който властва над Преизподнята и Хаоса, непритежаващ образ и несъврършен, но имащ слава в образ на тези, които са родени в тъмнина. Той се нарича “Сакла,” това е “Самаил Ялтабаот,” този, който взе Силата, отнемайки я от непознаващата зло (София), надвивайки я първоначано, а именно Епиноята на Светлината, която слязла долу, тази, от която той първоначално е произлязъл.
Когато Епиноята на Светлината проумяла, че той молил него (Иллилиф) за друго творение, което било по-низшо от нея, тя казала: Помогни на Мен, за да си Моя подкрепа, тъй като Аз се озовах в огромен безпорядък. И при събирането на целия Дом,
40. Славата се съгласила с нейната Слава. Те отдали благословение на нея, и по-високият ред простил на нея.
И започнал Великият Демон да твори Еони по Образ на съществуващите Еони. Той ги създавал чрез собствените си сили.
Тогава Аз проявих своя Глас в Тайното, казвайки: “Спри, спри (о) движещи се в материята, тъй като Аз идвам в света на смъртните заради Моя дял, който е на това място от деня, когато беше победена София, непознаваща зло, тази, която слязла долу, (Аз идвам), за да разруша тяхната цел, тази, която зададе проявилият се от нея (Епиноя/София).”
И се изплашили всички, които не прибивават в Дома на Светлината непостижима, и се разколебала бездната. И Прародителят на непознанието, който бил цар над Хаоса и Преизподнята, сътворил човека по Мой Образ. Но той не проумял, че той (човекът) ще бъде негова окончателна присъда, и той също така не проумял Силите в него (човека).
В този момент Аз слязох долу и достигнах Хаоса. И Аз бях сред тези, които принадлежат към Мен, в това място, скривайки се в тях и давайки им Сила. Аз им дадох Образ. И от първия до последния ден Аз давам Мощ на принадлежащите към Мен. И Аз се съединих с тези, които чуха това Слово (проумяха този Логос),
41 които са деца на Светлината, на които Аз се явявам Отец, и Аз на вас ще разкрия Тайнства неизречени и неизразими:
Моя грижа, всички окови разбих заради вас, и възлите на Демона на Преизподнята, Аз разруших, които свързваха Моите субстанции и ги обхващаха. И стените на голямата тъмнина, Аз разруших до основи, и портите корави и немилосърдни, Аз разбих, и техните катинари разруших, и (унищожих) субстанцията (енергията) на злото, и бичуващият ви, и издевателстващият над вас, и тиранина, и съперника, и царстващия и врага също.
Тези (неща) Аз разкрих на принадлежащите към Мен, които са деца на Светлината, за да разрушат те всички тези (зли сили) всички да се спасят от оковите, и да пристигнат в Мястото, където първоначално пребиваваха.
Аз съм първият, който се спусна долу заради Моето, което е Духът, проявяващ се в Душата, който възникна от Водата на Живота и от Тайнството на Кръщението. Аз, Аз съм общувала с Архонтите и Силите - на техния език, тъй като Аз се спуснах долу. Аз говорих за Моите Тайнства с принадлежащите към Мен, Тайнство скрито. Те разбиха оковите и вечната забрава. И Аз положих плод в тях, който е Мисъл за Еона, неизменим, Дом Мой и на техения Отец. Аз се спуснах при принадлежащите към Мен първоначално, и изправих техния първороден грях, който те извършиха. Тогава засияха Всички, които са в Мен, и
42. Аз сътворих Образ на Светлина неизказана, който е в Мен. Амин!
Слово (Логос) (на) Протенноя
Аз съм Глас, който се яви чрез Моята Мисъл, тъй като Аз съм Двойна, наричана “Мисъл на Невидимия,” наричана “Глас Неизменим.” Мен ме наричат “Двойна.” Аз съм една, бидейки Непорочна. Аз съм Майка на Гласа, поради което Аз говоря многообразно, изпълвайки Всичко, поради което Познанието пребивава в Мен, Познание за тези (неща), които нямат край. Аз звуча във всяко творение, и Мен ме познават чрез Всичко. Аз проявявам Глас на Гласа към ушите, които ме разпознават, които са децата на Светлината. Втория път Аз идвах в облик на жена, и съм разговаряла с тях. И Аз ще им разкрия за края на Еона, който ще настъпи, и Аз ще ги напътствам в началото на идващия Еон, този, който е неизменим, този, в който ще бъде променен нашия облик (вид), при което Ние ще бъдем очистени. В тези Еони, тези, в които Аз се проявявам като Промисъл в Моя Мъжки Ипостас, Аз поместих Себе си в тях, които са достойни, в помислите за Неизменимия Еон. И Аз ще ви разкрия Тайнството на Еона, който е този, и Аз ще ви напътствам за същността (Силата/ Енергията), която е в Него:
Раждането вещае раждане, часът поражда час, денят създава ден, месецът указва на месец, времето се преобръща, след определеното време. Еон, който е този,
43. завършен в такъв образ, и Той е изчислен, и Той е малък. Тъй като възелът е разхлабил възела, и веригата е разтворила веригата.
Когато разбрали Великите Сили, че времето на завършека се е явило като родилни мъки, то вече (е било) на прага, с такъв образ се приближила гибелта, отведнъж се разтреперали всички елементи, и основите на Преизподнята и покрива на Хаоса се разтърсили. И велик пламък се издигнал сред тях, и скалите и земята се разтърсили подобно на тръстика, разклатена от вятъра. И жребият на Имармене и тези, които измерват Дома, всички се разтреперали, чак до великия гръм, и Престолът на Силите се разтресъл, преобърнал се, и техният цар се изплашил. И спътниците на Имермене поставили на пътя всички свои колела и казали на Силите: “Какво е това сътресение и колебание, което ни сполетя поради Гласа, идващ от Глас Горен, и се разтърсиха всички наши домове и цялата орбита на нашия възходящ път (на нашата еволюция) са застигнати от гибел, и пътят, по който ние се движим, този, който ни води към Прародителя на нашето раждане, той е престанал да бъде устойчив за нас?”
Тогава Силите отговорили, казвайки: “Ние самите сме в недоумение затова нещо, тъй като Ние не разбрахме на кого Той принадлежи (Гласът). Но ще се явим при Прародителя и ще Го попитаме!”
Събрали се всички Сили, и се явили при Прародителя, и му казали: “Къде е твоята Слава, с която се гордееш? Като че ли Ние не те слушахме да говориш: Аз съм бог, и ваш отец,
44. и аз съм ви сътворил, и несъществува друг, освен мен? - Сега се яви Глас, принадлежащ на Глас Невидим, този, който ние не познаваме, и ние не осъзнахме сами за Себе си, към кого принадлежим, тъй като този Глас, който чухме, е чужд за нас, и ние не Го познаваме. Ние не разбрахме откъде (идва) това. Той дойде и посели страх сред нас, и (предизвика) слабост в нашите ръце. Сега (остава), ние да заплачем и да скърбим в скръб велика. И така, цялата наша работа (е) да направим него (началото), докато все още не са ни заключили чрез сила и не са ни взели в утробата на Преизподнята, тъй като се приближи раплитането на нашите възли, и времената са пресечени, и дните намаляха, и нашето време изтече, и плачът за нашата гибел се приближи към нас, за да ни отведат в място, което ние не познаваме. Тъй като нашето дърво, от което ние сме израснали, има за плод непознанието, а в неговите листа пребивава смъртта, и тъмнина пребива в сянката на неговите клони. И ние разкъсахме него (плода) в заблуждения и страсти, този, в който невежественият Хаос беше наше местообиталище. Тъй като и самият Прородител на нашето раждане, с когото Ние се гордяхме, сам не разпозна този Глас.”
Сега ме чуйте, деца на Мисълта, Глас на Майка, милост ваша, тъй като вие сте удостоени с Тайнството, това, което е скрито от всеки, за да го получите. И с края на този Еон - и (края на) несправедливия живот се приближава. Яви се
45. началото на Еона на Светлината, този, в който няма изменение вовеки.
Аз съм Мъжжена, Аз съм Майка, Аз съм Отец, пребивавам сама със Себе си, бидейки двойна сама със Себе си и обичаща сама Себе си, при което Всичко е благодарение единствено на Мен. Аз съм утроба вътре във Всичко, при което Аз раждам Светлина, излъчваща се в Слава. Аз съм идващият Еон, Аз съм Всичко извършващо се, а имено Миротея, Слава на Майка, при което Аз проявявам Глас на Гласа в ушите на тези, които ме познават, и Аз ви призовавам в Светлина най-съвършена. Ето защо, когато влезете в него, вие ще получите Слава от тези, които дават Слава, и ще ви дадат Престол тези, които дават Престол; вие ще получите за себе си дрехи от тези, които дават дрехи, и ще ви Кръстят Кръстители, и вие ще бъдете Славни със Славата. Тази (Светлина), в която вие сте пребивавали първоначално, бидейки Светлина. И Аз бях скрита във Всеки, и Аз се разкрих (в тях). И всички Мисли се стремяха към Мен, търсейки ме, тъй като Аз съм дала Образ на Всичко, в това време, когато не притежаваха форми, и Аз измених техните форми в (други) форми до времето, когато ще бъде дадена форма на Всеки. От Мен се прояви Глас, и Аз вложих дихание в принадлежащите към Мен, и Аз изпратих при тях Дух Свят Вечен. И Аз се възнесох на небето и влязох в Моята Светлина, и Аз кацнах на Моя Клон, и Аз седнах сред децата на Святата Светлина ... в тяхното местопребиваване,
46. това, което ... Амин.
(Логос) за Имармене
Аз съм Логос, пребиваващ в Светлина незиказана, пребиваващ в Мълчание непорочно. И Мисълта, чрез Великия Глас на Майка, ми откри възприятието, при което мъжкото раждане ... положи Мен (като основа), а тя изначално прибивава в основата на Всичко. Светлината, пребиваваща скрита в Мълчание, се прояви, а тя самата се явява Мълчание.
Аз съм една - Логос неизказан, непорочен, неизменим, немислим. Това е Светлина скрита, принасяща Жив Плод, изливаща Вода Жива от извор невидим, непорочен, неизмерим, който е Глас, необяснима Слава на Майка, Слава на проявения Бог, девственият, благодарение на скрития Разум, който е Мълчание, скрито от Всеки, бидейки необяснимо, Светлина неизмерима, Извор на Всичко, корен на всеки Еон. Това е базис, поддържащ всяко движение на Еоните, отнасящ се към Слава могъща. Това е оснава на всеки базис, това е Диханието на Силите, това е Окото на Трите Покоя, бидейки Глас, произведен чрез Мисъл, и това е Логос, произведен чрез Глас, който е изпратен да свети на пребиваващите в тъмнина.
Сега, Аз ще ви открия Тайнствата, тъй като вие сте Мои събратя (за да ги) узнаете вие всички,
47. ... Аз съм напътствала всички за Тайнствата, пребиваващи в Еона непознат, неизказан. Аз съм ги научила на Тайнствата чрез Гласа, който е бил в Разум съвършен, и Аз бях в основата на Всичко, и Аз дадох Сила на тях.
Втория път Аз дойдох в Гласа на Моя Глас. Аз дадох Образ на тези, които приеха Образ, до техния край.
Третия път Аз им се явих в техните домове, бидейки Логос. И Аз им се явих в техния Образ и носих дрехи като техните, и Аз скрих Себе си в тях, и те не разбраха този, който им дава Сила, тъй като Аз пребивавам във всички Власти, и Сили, и Ангели, и в Движение всякакво, съществуващо в цялата материя. И Аз се скрих в тях, докато не се разкрих на Моите събратя. И никои от тях не ме позна, въпреки че действах в тях, но те мислиха, че всичко е сътворено от самите тях, тъй като те се явиха непознаващи и не знаят своя Корен - Мястото, където са произлезли.
Аз съм Светлина, даваща Светлина на Всичко. Аз съм Светлина ликуваща в Моите събратя, тъй като Аз слязох в света на смъртните заради Духа, който е останал в тях, този, който слезе долу, който излезе от София, не познаваща зло. Аз дойдох и положих ... и Аз изхвърлих от Себе си,
48. ... чрез бунта на Мисълта, която Той притежаваше изначално, тъй като Аз му дадох от Водата на Живота, и той отхвърли от себе си Хаоса, този, който пребивава сред мрак хаотичен (пребиваващ под непрестанен мрак) - (Мисъл), която е Мисъл духовна и психическа.
Тези Всички Аз облякох в Себе си. Аз го разобличих и облякох в Светлина излъчваща, която е Познание за Мисълта на Отца, и го връчих на Тези, които дават дрехи. Яммон, Елассо, Аменай. И те го облякоха в дрехи от дрехите на Светлината. И Аз го връчих на Кръстителите. И те го Кръстиха: Михеус, Михар, Мнисинус. Те го Кръстиха в Извора на Водата на Живота. И Аз го връчих на тези, които даряват Престол: Бариил, Нуфан, Сабинай. Те му дадаха Престол от Престола на Славата. И Аз го връчих на Тези, които дават Слава: Ариом, Илиен, Фариил. Те му дадоха Слава от Славата на Отца. И отново го прославиха прославящите: Камалиил, ...анин, Самбло, служители на Великата Свята Светлина. Те го взеха към мястото от Светлината на Неговия Отец. И той е приел Пет Печата от Светлината на Майка, Протенноя. И те му дадоха да възприеме от Тайнствата на Познанието, и той станал Светлина в Светлината.
Сега ...
49 ... Аз пребивавам сред тях, обличайки се като всеки един (от тях). Помислиха Архонтите, че Аз съм Христос. Аз пребивавам във Всички, но сред тези, в които Аз вложих Силата на Светлината за смирение на Архонтите - Аз съм тяхна Възлюбена. В това място Аз се спуснах като Син на Прародителя и бях подобна на него до края на неговия Съд, това е (краят) на непознанието на Хаоса. И сред Ангелите Аз се явих в техните дрехи, и сред Силите - бидейки една от Тях. Сред синовете човечески - бидейки Син на човек, бидейки (но) Отец на Всички. Аз се скрих сред всички тези, докато не се разкрих в Моите субстанции, които принадлежат на Мен. И Аз ги учих на Завети неизказани заедно със събратята - неизказани за Всички Власти и Всички Сили Архонтски, но не и за децата на Светлината - (Завети), които са Завети на Отца. Те (са) Слава, която превишава всяка Слава, която е Пет Печата Съвършени (произхождащи) от Разума. Този, който има Пет Печата с тези Имена, който е този хвърлил от Себе си дрехите на непознанието и соблякъл се в Светлина излъчваща. И той на никои не се разкри, бидейки скрит за Силите на Архонтите.
Сред тези (хора) настъпва края на Тъмнината и се слага край на Непознанието, и Мисълта на творението, която е разпръсната придобива единен облик. И завършва Хаосът на тъмнината, и ...
50. ... докато Аз се явя в Силата на Моята Слава и събера всички Мои събратя в Моето Вечно Царство. И Аз им проповядвах за Петте Печата неизказани, за да бъда Аз в тях, и те да бъдат в Мен.
Аз облякох Исус, и Аз го снех от дървото (кръста) проклето (проклет), и Аз го поместих в Дома на неговия Отец. И не ме познаха пазачите на техните домове, тъй като Аз съм нематериална заедно с Моите Семена, и Моето Семе, което е Мое - Аз го полагам в Свята Светлина, в Мълчание недостижимо.

Логос (за) Епифания
Триобразната Протенноя
Свято Писание, написано от Отца,
в Познание Съвършено
.................................................................................................................................

1 коментар: